DEĞİŞİKLİK MADDELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Değişikliğin 15.maddesi ile  2709 sayılı Anayasa’mızın Mali ve Ekonomik Hükümler başlığı altında  düzenlen  161 maddesi i başlığı ile birlikte aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.

  Anayasamızın bu maddesi,devletimizin bütçesi ile ilgili bir düzenlemedir.Bu madde sil baştan yeniden düzenlenmiştir.

Yeni düzenlemede getirilen  değişikliklere baktığımızda;

*Bütçe kanunu teklifi, Başbakan ve Bakanlar Kurulunca değil, Anayasa değişikliği paketinin bütünlüğü içinde Cumhurbaşkanı tarafından hazırlanacaktır.

*Bütçe kanunun süresinde yürürlüğe konulamaması halinde,geçici bütçe kanunu çıkarılacaktır.Geçici bütçe kanununda çıkarılamaması durumunda,yeni bütçe kanunu kabul edilinceye bir önceki yılın bütçesi yeniden  değerlendirme oranına göre arttırılarak uygulanacaktır.

Mevcut uygulamalarda, hükümet tarafından hazırlanan bütçe kanunu teklifi TBMM tarafından kabul edilmemesi halinde,bu meclisin hükümete güvensizlik oyu anlamına gelirdi ve hükümet düşerdi.Bu düzenleme ile artık meclisin bütçe kanun teklifini kabul etmemesinin hiçbir önemi kalmamıştır. Türk milleti adına denetim yetkisini kullanan meclisin verdiği “ben bu bütçe kanunun kabul etmiyorum” kararı kimsenin umurunda olmayacaktır.Meclisin red kararına rağmen  kabul edilmeyen bütçe uygulanacaktır.

Cumhurbaşkanları Türkiye’nin bir yıllık gelirini, bir önceki yılın bütçe değerlerindeki rakamlar üzerine yeniden değerlendirme oranında yaptığı ilaveler  ile kullanmaya harcamaya devam edeceklerdir. Bundan böyle Cumhurbaşkanları 5 yıl boyunca ülkenin gelirlerini kendi kafalarına göre harcayacaklardır.

Bu yapılmak istenen değişiklik doğru diyorsan EVET demelisin.Ben elde ettiğim gelirin nasıl harcanacağı konusunda, ( ev mi alayım,araba mı alayım,taşınmaz mı alayım,bu sene düğün mü yapayım) aile bireyleri tartışıp ortak karara varmadan harcama yapmıyorum ki bir ülkenin bir yıllık gelirini –giderini bir kişinin tasarrufuna bırakamam diyorsan HAYIR demelisin.

 

Değişikliğin 16 maddesi ile 2709 sayılı mevcut Anayasamızın;

* Bu anayasa değişikliği paketi içinde yer alan değişiklik ve düzenlemeler doğrultusunda hangi maddelerine ilaveler,çıkmalar,kelime değişikleri,rakam değişiklikleri yapılacağı,

*Bu Anayasa paketinin kabul edilmesi ile mevcut Anayasa’mızın hangi maddelerinin iptal edileceği,yürürlükten kaldırılacağı,  gibi düzenlemeler yapılmıştır

           

            Değişikliğin 17.Maddesi ile; Anayasa’mıza geçici 21 madde ilave edilmiş.Bu geçici madde ile de;

*TBMM 27 yasama dönemi ile Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin 03 Kasım 2019 tarihinde birlikte yapılacağı,bu tarihe kadar   mevcut meclisimin ve Cumhurbaşkanımızın görevlerine devam edeceği,    

*Anayasa değişikliğin yayımlanmasından sonra,TBMM ‘nin ,meclis iç tüzüğü ile kanunlarda anayasa aykırı hususlar hakkında, Cumhurbaşkanında Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile yapılacak düzenlemeleri  6 ay içinde yapacağı, Askeri mahkemelerin kalkacağı,

*Anayasa değişikliğinin yayımlanmasından 30 gün içinde HSK seçimlerinin yapılacağı ve 40 gün içinde göreve başlayacağı,

*Anayasa değişikliği sonrasında kurumsal yapıları değiştirilen ve görevleri sonlandırılan kurumlardaki görevlilerin nasıl istihdam edileceği,

 

            Değişikliğin 18 Maddesi ile;

*Referanduma sunulan Anayasa değişikliği paketindeki değişiklerin hangi maddelerinin, hangi tarihte yürürlüğe gireceği düzenlenmiştir.

           

 

 

Buna göre;

1-“Cumhurbaşkanı seçilenin varsa partisi ile ilişiği kesilir” ibaresinin iptali yönündeki değişiklik, kanunun yayımı tarihinden itibaren( referandumda evet çıktığı anda mevcut Cumhurbaşkanımız isterse bir siyasi partiye üye ve başkan olabilecektir)

 

2-Milletvekili sayısının 600 çıkarılması ( madde:75),Milletvekili seçilebilme yaşının 18 indirilmesi( madde:77),Cumhurbaşkanlığına adaylık ve seçimi (madde:101-102) ile ilgili maddelerinde yalpan değişiklikler birlikte yapılacak meclis ve Cumhurbaşkanlığı seçim takviminin başladığı, diğer değişiklikler ise, 03.Kasım 2019 tarihinde yapılan seçimler sonrasında meclis ve Cumhurbaşkanının göreve başladığı tarihte yürürlüğe girecektir.

 

ÖZETLE

*Vereceğimiz evet ya da hayır oyunu,sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’a olan;sevgi,saygı,hürmet ve bağlılığa, yada kızgınlığımıza göre belirlememeliyiz.Bu değişiklik salt Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan için yapılan bir değişiklik değildir. Değiştirilmediği sürece 50 - 100   yada daha fazla süre uygulanacak değişikliklerdir.

*Vereceğimiz evet ya da hayır oyunu,  kendi siyasi görüşümüze ,sempati duyduğumuz siyasi partinin tavrına göre belirlememeliyiz.Bizim sempati duymadığımız bir parti üyesi yada başkanının da (AKP-CHP-MHP-HDP yada yeni kurulacak parti yada partilerin) bu yetkiler çerçevesinde ülkeyi yönetmesini kabul edip etmeyeceğimizi düşünerek oyumuzu ,tercihimizi,belirlemelisiniz.

*Verdiğiniz oyunuzun hem sizi,hem gelecek kuşakları,hem de sizin gibi düşünmeyenleri etki edeceğini ,bir sevap yada vebali olduğunu düşünerek karar veriniz.Birbirimizi ötekileştirmeden demokratik hakkımızı kullanmalıyız.Evet diyen de hayır diyen de bu vatanın evladıdır, vatanını seven kişilerdir.

            Yapılacak olan Anayasa paketi ile ilgili referandumun,huzur içinde geçmesi,Ülkeme yararlı,hayırlı sonuçlar vermesi dileklerimle herkese saygı ve selamlarımı sunarım.

Not:Anayasa Maddelerinin Değerlendirilmesi yazılarının hazırlanışında Türkiye Barolar Birliğinin “Anayasa Değişikliği Teklifi’nin Karşılaştırılmalı ve Açıklama Metni” başlıklı yazılarından yararlanılmıştır.

{ "vars": { "account": "G-5Z2CE4T8R8" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }